4LLL (4-look-last-layer)

Beskrivning: Videon visar hur man löser det översta lagret på en 3x3x3-kub i fyra steg. Metoden kallas 4LLL, vilket står för "four look last layer".

 

Förkunskaper:

 

 

Med 4LLL löser man det översta lagret genom att först vända bitarna rätt, först kantbitarna och sedan hörnen. Efter det placerar man alla på sin rätta plats, först hörnbitarna, sedan kanterna. I videon visar jag vilka algoritmer jag använder för att lösa de olika situationerna som kan upptså och här nedanför ser du alla algoritmerna.

 

I listan är alla algoritmer grupperade efter vilket delsteg de används i. Under varje rubrik står vid vilken tidpunkt i videon just den algoritmen visas. För vissa fall finns fler än en algoritm och då står alltid den som visas i videon överst och de alternativa under. De alternativa är markerade med "Alt." och är ibland helt andra algoritmer men ibland bara omskrivningar av den översta.

 

Orientera kantbitar

03:47 - F R U R' U' F'

 

04:16 - Fw R U R' U' Fw'

Alt. - U2 F U R U' R' F'

 

04:43 - F R U R' U' F' Fw R U R' U' Fw'

Alt. - F R U R' U' S R U R' U' Fw'

 

 

Orientera hörnbitar

05:41 - R U2 R' U' R U R' U' R U' R'

Alt. - F (R U R' U')*3 F'

 

06:20 - R U2 R2 U' R2 U' R2 U2 R

 

 

07:01 - R U R' U R U2 R'

Alt. - U' R' U2 R U R' U R

 

07:35 - R U2 R' U' R U' R'

Alt. - U' R' U' R U' R' U2 R

Alt. - U L' U' L U' L' U2

 

08:21 - x U R' U' L U R U' Rw'

Alt. - U F' Rw U Rw' U' Rw' F Rw

Alt. - U2 R U (R' U R U')*3 U' R'

 

08:58 - R2 D' R U2 R' D R U2 R

Alt. - U' R U R' U' (R U' R' U2)*2 R U R'

 

09:23 - Rw U R' U' Rw' F R F'

 

 

 

Permutera hörnbitar

10:15 - Lw' U R' D2 R U' R' D2 R2 x'

Alt. - x' R' D R' U2 R D' R' U2 R2 x

Alt. - U' R U R' U' R' F R2 U' R' U' R U R' F'

 

10:44 - F R U' R' U' R U R' F' R U R' U' R' F R F'

Alt. - z (U R' D R2 U' R D')*2 z'

 

 

Permutera kantbitar

11:36 - R' U R' U' R' U' R' U R U R2

Alt. - M2 U' M' U2 M U' M2

Alt. - y2 R2 U R U R' U' R' U' R' U R'

 

12:24 - R2 U' R' U' R U R U R U' R

Alt. - M2 U M' U2 M U M2

Alt. - y2 R U' R U R U R U' R' U' R2

 

12:55 - M2 U M2 U2 M2 U M2

Alt. - R2 U2 R (U2 R2)*2 U2 R U2 R2

 

13:30 - M2 U M2 U M' U2 M2 U2 M' U2

Alt. - y' R' U' R U' R U R U' R' U R U R2 U' R'

 

 

Kubskolan

Allt du behöver veta om Rubiks kub